اسرار فروش برای کسبوکارهای کوچک با سرمایه کم
تمام کسبوکارها چه بزرگ و چه کوچک، فعالیتش وابسته به میزان فروش است و مشتریان هستند که ضامن بقای آن کسبوکارند اما متأسفانه بارها در موارد بسیار زیاد افراد زیادی را دیدهام که کسب کاری راه انداختهاند، کلی هزینه کردهاند و حتی محصول هم تولید کردهاند اما برای بازاریابی و فروش هیچ برنامهریزی ایی نداشتند!
درست است که فضای مجازی و اینستاگرام یکی از بهترین روشهای فروش و بازاریابی محصولات است اما نباید صرفاً به این روش اکتفا کرد.
تصور کنید در منزلتان صنایعدستی بسیار زیبا و ارزشمندی تولید میکنید که هرکس ببیند قطعاً خاطرخواهش میشود، یک پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام هم برای محصولتان میسازید، چقدر طول میکشد تا فالوور های واقعی شما به حدی برسند که حداقل روزی 100.000 تومان سود کنید؟
اگر بخواهید فالوور واقعی جذب کنید که این کار هم با تولید محتوای مناسب با فعالیتتان اتفاق میافتد، در بهترین حالت که محصولتان فوق جذاب باشد، روی یک سال حساب کنید!
پس چه کنیم؟
کارآفرینان و روسای شرکتهای بزرگ نیاز ندارند که بازاریابی بلد باشند چراکه با استخدام حرفهایترین بازاریابان کارشان را پیش میبرند اما کسبوکار کوچک سرمایهای برای استخدام و حقوق دادن به کارمند ندارد، پس باید استراتژی فروش را یاد بگیریم تا بتوانیم با کمترین هزینه بیشترین فروش را به دست آوریم.
ما نیاز داریم تا مشتریان واقعی و وفادار به دست آوریم، مشتریانی که نهتنها محصول ما را میخرند بلکه آن را به دیگرآنهم پیشنهاد میکنند و خریدشان را از ما تکرار میکنند.
بازاریابی مستقیم
ازآنجاییکه مبلغ سرمایه اولیه در کسبوکار کوچک، کوچک است پس باید هزینهها را کاهش داد، بنابراین نمیتوانیم در بیلبوردها، مجلات و پیکهای تبلیغاتی، رادیو و تلویزیون و حتی پیج ها و کانالهای پرمخاطب شبکههای مجازی تبلیغات کنیم چراکه پولش را نداریم پس تنها راه باقیمانده که اتفاقاً بسیار هم راه خوبی است، بازاریابی مستقیم است که خیلیها از آن میترسند! ترس ندارد، باهم خواهیم دید، من در این زمینه تجربههای عملی دارم که در ادامه خواهم گفت.
راهکار عملی برای جذب مشتری با کمترین هزینه
بازاریابی اینترنتی
اگر قبلتر بود میگفتم حتماً یک وبلاگ یا سایت ساده که مجهز به درگاه پرداخت باشد برای خودتان دستوپا کنید تا مشتریان را به آن صفحه کشانده و عملیات منجر به فروش را انجام دهیم اما خوشبختانه الان هزینه سایت و دردسرهای درگاه را هم برای شروع لازم نداریم!
سایتهایی مثل دیجی کالا، بامیلو، زنبیل و … به شما برای ارائه محصولاتتان پنل های رایگان میدهند که میتوانیم محصولمان را در آن سایتها بفروشیم؛ این روش مزیتهای بسیار زیادی دارد:
نیاز به درگاه اختصاصی نداریم
هزینه طراحی سایت را در شروع کار نداریم
برای شروع نیاز به رنک گوگل و الکسا نداریم چراکه این سایتها محصول ما را در اولین صفحات جستجو نمایش میدهند!
نیاز به برند سازی برای جلب اعتماد مشتری نداریم چراکه بااعتبار سایتهای بزرگ محصولمان بهراحتی فروش میرود!
دردسرهای پاسخگویی به مشتری نداریم چراکه مرکز خدمات تلفنی بزرگ آن شرکتها این کار را بهجای ما انجام میدهند!
قرار گرفتن محصولمان در این سایتهای بزرگ باعث کسب اعتبار و برند سازی ما میشود و چندین مزیت دیگر که خودتان در حین کار متوجه اش خواهید شد
در این روش کافی است پنل را تهیه کنیم که رایگان است، محصولاتمان را در پنل قرار دهیم و کارهای روال سایت را انجام دهیم تا صفحه محصول در آن سایت ساخته شود. حالا ما یک صفحه فروش در یک سایت معتبر داریم و تنها کاری که باید بکنیم این است که با روشهای مختلف مشتریان را از شبکههای مجازی و سایتهای مختلف به آن صفحه بکشانیم که راههای آنهم به شرح زیر است:
لینک صفحه را کپی کرده و در تلگرام و سایر شبکههایی که میتوان لینک ارسال کرد آن را برای دوستانمان، گروههایی که در آنها عضو هستیم و یا کانالهایی که با نرخ پایین تبلیغات میکنند ارسال میکنیم تا مشتریان محصول را دیده و روی لینک کلیک کنند.
از طریق تبلیغات کلیکی که هزینههای کمی هم دارد اقدام میکنیم، به این صورت که یک بنر برای ما طراحی میکنند و آن بنر به صفحه فروش ما در سایت لینک شده، به ازای هر کلیک که روی بنر ما شود، به سایت تبلیغکننده پول پرداخت میکنیم، این راه را میتوانیم با هزینههای زیر 100 هزار تومآنهم برای شروع انجام دهیم فقط کافی است بگردیم و سایتهای تبلیغات پاپ آپی یا کلیکی را که معتبر و کاردرست هستند پیدا کنیم، با ایشان تماس بگیریم و سفارش کار دهیم.
مطمئن باشید با همین دو روش اگر محصولتان خوب، باکیفیت و خوش قیمت باشد در ماه اول فروشی خواهید داشت که شگفتزده میشوید.
بازاریابی حضوری
بازاریابی برای خود من همیشه کاری سخت، ترسناک و مزخرف بوده که تا حد توان فاصلهام را از آن حفظ میکردم اما یکبار که برای خرید به فروشگاهی رفتم دیدم محصولی مشابه محصولاتی که من تولید میکردم میفروشد، با ترسولرز و صدای آرام پرسیدم: آقا ببخشید اگر من از این کار برایتان بیاورم خرید دارید؟ سریع پرسید قیمت؟ گفتم فلان قدر، گفت هرچی داری بیار نقدی میخرم!
من نه برای بازاریابی رفته بودم و نه آن زمان اصولش را بلد بودم و حتی ناخودآگاه هم رعایتشان نکرده بودم اما سفارش کار گرفتم! ترسم از بازاریابی همانجا ریخت، سریع چند نمونه کار دیگر هم درست کردم و سراغ فروشگاهها و پاساژها رفتم، خیلیها جواب رد میدادند اما خیلیها هم سفارش کار دادند، انقدر زیاد که متأسفانه نرسیدم پاسخگوی سفارشها باشم و خیلیهایشان را لغو کردم!
هیچ نگران نباش، یکی دو تا کتاب بازاریابی پرفروش پیدا کن، بخر، بخوان و طبق اصولی که کتاب گفت کارت رو شروع کن، اصلاً از جواب منفی نترس، مؤسس کی اف سی وقتی برای ویزیت محصولش با شصت سال سن کارش را شروع کرد، طبق خاطراتش به حدود 1000 رستوران مراجعه کرد و خیلیها حتی مسخرهاش کردند اما یک نفر کارش را پذیرفت و همان شد نقطهی شروع این برند بزرگ!
از نه شنیدن نترس، ببین هر بار به چه علتی نه شنیدی و سعی کن مشکل را برطرف کنی! این را هم بدان خیلی از صاحبان فروشگاهها توان تصمیمگیری برای خرید ندارند یا اصلاً بودجه ندارند پس هر نه شنیدنی بهمنزله ایراد محصول نیست، فقط مهم این است که ناامید نشوی.
محصولتان را متمایز کنید!
اگر محصولمان بدون مشابه است که هیچ، اما اگر مشابه دارد حتماً باید آن را بهگونهای متمایز کنیم که مشتری “ما ” را از بین تمام پیشنهادها انتخاب کند، پیشنهادهایی که در بین آنها برندهای بزرگ هم هستند و قطعاً قیمت تمامشدهشان پایینتر از ماست و اعتبارشان چندین برابر اعتبار ما، پس راه سختی در پیش داریم اما راهحل هم دارد:
پیشنهادهای برتر منحصربهفرد به نظر میرسند
مشخصه یا مزیتی را که میخواهید با طرح فروش منحصربهفرد خودتان تبلیغ کنید، نباید حتماً خاص محصول شما باشد. ولی باید اینطور به نظر برسد. اگر خیاط هستید و همهی لباسهایی را که میدوزید، میشورید و اتو میکشید، شستن و اتوکشیدن را ویژگی منحصربهفرد خودتان بکنید. شاید خیاطهای دیگر هم این کارها را بکنند؛ ولی اگر در تبلیغاتشان به آن اشاره نکنند، این کار منحصر به شما خواهد شد.
بهترین پیشنهادهای منحصربهفرد، طبق سلیقه روز هستند
فقط منحصربهفرد به نظر آمدن کافی نیست. اگر مشخصه یا مزیتی که عرضه میکنید، خواهان نداشته باشد، بیفایده خواهد بود. بهترین پیشنهادهای منحصربهفرد، آنهایی هستند که با گرایش عموم مطابقت دارند. مثلاً به صفحهی نمایش بزرگ آیفون اپل در تمام آگهیهایش اشارهشده است. این اشاره به خاطر تقاضا برای تلویزیونهایی با صفحهی نمایش بزرگتر و باکیفیتتر بوده است.
بهترین پیشنهادهای منحصربهفرد مفهومی ساده دارند
اگر پیشنهاد منحصربهفردتان طبق سلیقهی روز باشد، ساده هم خواهد بود. تعداد خیلی کمی از موارد پیچیده، مقبولیت پیداکردهاند. در ضمن، در نظر داشته باشید که باید این مزیت منحصربهفرد، قابل فروش باشد و هیچچیز پیچیدهای راحت فروش نمیرود. شعار فدکس: «باید دقیق و سالم یکشبه به شما برسد» نمونهای عالی است از یک پیشنهاد فروش منحصربهفرد با مفهومی ساده (و بسیار موفق)
پس محصول را در نظر مشتری متفاوت جلوه دهید، باکیفیت، هدایا ،خدمات، بستهبندی، قیت ،خدمات پس از فروش و هر چیز دیگری که جذاب باشد.
قبل از تولید عمده، حتماً با نمونههای اولیه بازاریابی حضوری را امتحان کنید، خیلی چیزها درباره بازار و نواقص محصول یاد میگیرید که کلی به درد میخورد.
اگر بتوانید قبل از تولید سفارش بگیرید بردهاید!
روی بستهبندی متمایز و زیبا خیلی وقت بگذارید، مردم عاشق بستهبندیهای شیک هستند و اگر بتوانید با طرحهای خلاقانه شگفتزدهشان کنید بردهاید!
هدیه فراموش نشود، دربسته محصول، علاوه بر محصول هدیهای به مشتری بدهید که میتواند کارت تخفیف برای خرید بعدی یا هر چیز دیگر باشد، حتی یک شکلات! به این میگویند ایجاد ارزشافزوده که یعنی مشتری بیش از مبلغی که پرداخت کرده و بیش از انتظارش محصول یا خدمات دریافت میکند و این برایش خاطره خرید خوشی را رقم میزند و خاطره خوب خرید مشتری، یعنی شما بردهاید!
حتماً روی بستهبندی و روی کارت ویزیتی که همراه محصول ارسال میکنید آدرس شبکههای اجتماعیتان را بنویسید، بهترین راه جذب فالوور این است که مشتریان واقعیتان را فالوورتان کنید.
سعی کنید برندتان را به هر طریقی روی محصول حک یا چاپ کنید، این کار باعث ایجاد اعتبار برند شما در ذهن مشتری میشود.
پس از فروش محصول، حتماً با مشتری تماس بگیرید و نظرش را درباره نحوه ارسال، کیفیت بستهبندی و کیفیت محصول و میزان رضایتش از خرید را بپرسید، کاری پردردسر است اما معجزه میکند!